پیش گفتار

آن چه از دنبال کردن این رشته از مقالات خُرد بدست می آوریم:

  1. پیش نیازهایی برای آغاز توسعه ی وب
  2. معرفی تکنولوژی های به کار رفته و مرتبط با وب
  3. آموزش ساخت صفحات وب از مقدماتی تا پیچیده


مرورگر وب (Web Browser)

برای شروع کار ابتدا باید یک مرورگر وب (به انگلیسی: Web browser) مدرن و بروز دست و پا کنیم، نکته ی مهم این است که هرگز از IE استفاده نکنیم. درحال حاضر مرورگر های بسیار زیادی وجود دارند که می توان از آن ها برای توسعه و گسترش وب (به انگلیسی: web development) استفاده کرد، پیشنهاد من استفاده از مرورگر کروم (به انگلیسی: chrome) محصول شرکت Google و مرورگر فایرفاکس (به انگلیسی: firefox) محصول شرکت Mozilla است که با کلیک روی هر کدام می توانید اطلاعات بیشتری (مانند شیوه ی نصب و دانلود) از هر کدام کسب کنید.

پ.ن ۱: مرورگر های دیگری نیز وجود دارند که دارای افزونه ای شبیه Developer Tools در کروم می باشند. این افزونه به توسعه گر امکاناتی نظیر خطایابی، ویرایش و تست زبان های تحت وب (مانند html و css و javascript) را ارایه می دهد. در ادامه گزینه های دیگری که می توان از آن ها نیز استفاده کرد را صرفا برای آشنایی معرفی خواهیم کرد، این مرورگر ها عبارت اند از:


ویرایشگر کد (به انگلیسی: Code editor)

در برنامه نویسی وب، اصولا از زبان های HTML, CSS و javascript استفاده می شود. برای نوشتن و یا اعمال تغییرات روی این زبان ها نیازی به داشتن ویرایشگر خاصی نیست و با هر ویرایشگری می توان به نتیجه رسید. با این که گزینش ویرایشگر سلیقه ای است و حتی می توان با ساده ترین ویرایشگر ها کد نویسی کرد، اما داشتن یک ویرایشگر حرفه ای با قابلیت افزودن امکانات بیشتر به آن خالی از لطف نیست و می تواند سرعت و کیفیت کدنویسی را افزایش دهد، در ادامه به معرفی برخی از بهترین ویرایشگر های موجود و محبوب در بین توسعه گر های وب می پردازیم. اولین پیشنهاد من Visual Studio Code محصول Microsoft است. پیشنهاد بعدی من Atom است که محصول Github می باشد، در نهایت نیز Brackets از شرکت Adobe. هر سه نرم افزار کاملا متن باز و رایگان بوده و قابلیت های فراوانی از جمله پشتیبانی از افزونه ها و پوسته هاو... در اختیار کاربر قرار می دهند.

پ.ن: جدا از آن چه در بند بالا معرفی کردیم ویرایشگر های محبوب و توانمند دیگری نیز وجود دارند و می توان از آن ها نیز استفاده کرد، برای نمونه ++Notepad و Sublime text و... لیست کامل تری از این ویرایشگر ها را می توانید این جا ببینید.


تکنولوژی های مورد استفاده در وب (به انگلیسی: Web Technologis)

طبق تعریف شبکه توسعه دهندگان موزیلا یا همان MDN تکنولوژی های استفاده شده در وب عبارت اند از:


 مقدماتی

  1. HTML یا Hypertext markup language زبانی است که از آن برای تعریف محتوای یک صفحه ی وب بصورت ساختار یافته استفاده می شود.
  2. CSS یا Cascading Style Sheets زبانی است که از آن برای توصیف شکل ظاهری صفحه وب استفاده می شود.
کدنویسی (به انگلیسی: scripting)
  1. javascript یک زبان برنامه نویسی است که در مرورگر اجرا می شود و از آن برای ساخت برنامه ها و وبسایت های پیشرفته و تعاملی (interactive) در بستر وب و حیطه ی مرورگر استفاده می شود.
  2. web API
گرافیک
  1. SVG
  2. WebGL